۸ ضرر عسل تقلبی که باید بدانید!

باگذشت زمان و آگاهی مردم از خواص عسل، میزان تقاضای این ماده غذایی ارزشمند رو به افزایش گذاشت و با توجه به مدت زمان فرآوری عسل و تولید پایین ،کم کم راه هایی برای عرضه بیشتر این محصول به مصرف‌کنندگان پیداشد.

ازجمله افزایش کندوهای عسل و همچنین قراردادن کندوها در مزارع کلزا و گیاهان گلدار و نیز خالص سازی نسل زنبورهای عسل برای تولید بیشتر عسل از راه‌هایی بود که در ابتدا مورد استقبال قرار گرفت.

در کنار این مسیر ها سودجویان برای بدست آوردن منافع بیشتر و همچنین برخی به منظور ساخت عسل‌هایی با عطر و طعم جدید اقدام به ساخت عسل‌هایی کردند که از شکل طبیعی آن دور شد و توانست به سرعت در بازار ها جایگاه خوبی را کسب کند.

از راه‌های ساخت عسل‌های غیر طبیعی که با عنوان عسل تقلبی شناخته می‌شود، افزودن شکر،شیره چقندر، گلوکز و دکستوزو فراورده‌های دیگر به عسل طبیعی است. درواقع هرگونه فرآوری که توسط زنبور و از شهد گل انجام گرفته نشود منجر به تولید عسل‌های تقلبی می‌شود.

این عسل‌های تقلبی که به سرعت و حتی بدون ذره‌ای دخالت زنبور عسل ساخته می‌شود نه تنها فایده ای ندارد بلکه مضرات زیادی نیز به دنبال دارد که بسته به نوع مواد اضافه شده می‌تواند کم یا زیاد باشد.

اما دراصل ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌کند. دراین خصوص به ذکر برخی از مضرات عسل‌های تقلبی می پردازیم تا شما با آگاهی نسبت به خرید عسل طبیعی و سالم اقدام کنید.

برهم زدن مقدار ویتامین ها و املاح بدن:

در عسل های طبیعی حدود ۱۸۰ نوع ماده موثر مختلف شناخته شده که بسیاری از آنها منحصراً در عسل وجود دارند و در مواد غذایی دیگر دیده نمی شود. انواعی از آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها از جمله ویتامین C؛ اما باوجود این میزان ویتامین‌ها و املاح درحد تعادل قرار دارد و به صورت بمبی از ویتامین نیست.

در مقابل عسل های تقلبی تعادل ویتامینها را در بدن برهم می زنند؛ از مهم ترین آسیب‌های عسل‌های تقلبی به بدن کاهش دادن ویتامین E در بدن است که می تواند سیستم ایمنی بدن را دچار اخلال کند.

افزایش میزان قند خون بدن:

در مورد عسل‌های طبیعی گفته می شود که نسبت قند فروکتوز آن به گلوکوز بالاتر است بنابراین می تواند جایگزین خوبی برای قند وشکر باشد تامیزان گلوکز دریافتی بدن کاهش یابد اما در عسل های تقلبی از قند و شکر و همچنین قندهای مصنوعی استفاده می شود که به سرعت می تواند میزان قند خون فرد رابالا ببرد.از طرفی مشکلی که اکثر افراد دیابتی با بیماری خود دارند اضافه وزن است که عوارض بیماری را سخت و دردناک تر می کند،عسل های تقلبی با افزایش میزان کالری وکلسترول اضافه وزن را نیز به دنبال دارند که خطرات این بیماری را دوچندان می کند.

پوسیدگی دندان ها:

در ساخت عسل های تقلبی به هر دو روش با حضور زنبور عسل و بدون حضور زنبور عسل قطعا از قندهای مصنوعی استفاده می شود، قندها مانند یک آهنربا در فضای دهان باکتری‌های مضر را به خود جذب می کنند و همچنین PH دهان را کاهش می دهند و با در اختیار قرار دادن انرژی مورد نیاز به باکتری ها سبب افزایش فعالیت آن ها می شوند.

فعالیت باکتری ها موجب ایجاد پلاک دندانی می شوند .این پلاک‌ها به مرور زمان سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. ازطرف دیگر در انواع عسل‌های تقلبی از اسید سیتریک استفاده می‌شود که می‌تواند به مینای دندان آسیب وارد کند، آسیب به مینای دندان پوسیدگی دندان را سریع تر می کند.

چاقی:

در ساخت عسل های تقلبی از شیره میوه‌هایی مانند خرما استفاده می‌شود. شیره خرما کالری بسیار بالایی دارد و در افرادی که تحرک کمتری دارند به سرعت سبب افزایش وزن می شود، نکته‌ای که مصرف‌کنندگان عسلهای تقلبی نمی‌دانند این است که نمی دانند منبع این کالری بالا از عسل مصرفی آنهاست.

چرا که از خواص مختلف عسل‌های طبیعی و اصل اطلاع دارند و با این اعتقاد از مصرف عسل تقلبی باکی ندارند. این مورد در ارتباط با افراد دیابتی خطرناک تراست و فرد را در معرض آسیب‌های جدی قرار می دهد.

کاهش حافظه:

عسل اصل و طبیعی خواص مختلفی دارد. یکی از این فواید افزایش قوه‌ی حافظه است، عسل در کنار کنجد و همچنین دارچین ترکیباتی بسیار مفید در افزایش قدرت تمرکز و حافظه است اما در عسل های تقلبی عکس این موضوع برقرار است.

وجود انواع شیره با قندهای فراوری شده و گرما دیده سبب کاهش قدرت حافظه و در دراز مدت به روند زوال عقل سرعت می بخشد. عدم وجود آنتی اکسیدان در عسل های تقلبی نیز عامل مهم دیگری درکاهش حافظه وعملکرد مغز است.

آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و از ابتلا به سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.یکی دیگر از اختلالات رادیکال‌های آزاد در بدن کندی در فعالیت‌های ذهنی است که یادگیری را سخت و حافظه را ضعیف می‌کند.

بروز مشکلات پوستی:

با مصرف عسل های تقلبی مواد صنعتی مختلفی وارد بدن می‌شود. انواع قند‌ها و شیره میوه‌ها، برخی از اسیدها و اسانس‌ها ،موادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با سلامت پوست و مو در ارتباط اند.

پوست به طور غیر مستقیم در اثر دریافت کالری بالا و ذخیره کردن چربی دچار عوارضی چون جوش و آکنه می‌شود و به طور مستقیم اسانس‌های موجود در عسل های تقلبی باعث آسیب به پوست می شوند. اسانس‌های روغنی در گیاهان مختلف وجود دارد که به طور طبیعی در حد نرمالی از طریق خوراکی وارد بدن می شود اما در عسل های تقلبی برای ایجاد بوی عسل طبیعی آنرا در حد غیر مجاز آن اضافه می کنند که می تواند منجر به آسیب به بافت پوست شود.

همچنین استفاده از انواع ماسک های عسل با عسل طبیعی می تواند پوست را به نور خورشید حساس کند و در اثر برخورد نور خورشید تاول های بزرگ و لکه های پوستی ایجاد می کند.

بروز مشکلات گوارشی:

از مشکلات دیگر عسل های تقلبی بروز مشکلات گوارشی است،سوء هاضمه و مشکلات معده از مسائل اصلی عسل‌های تقلبی است که در اثر دریافت میزان بالای قندگلوکز بوجود می‌آید.

در عسل‌های اصل، میزان قند‌های فروکتوز و گلوکز تقریبا برابر یا در برخی موارد میزان فروکتوز بالاتر است و این نکته باعث زود هضم شدن عسل می‌شود و سنگینی و درد معده را به همراه نمی‌آورد اما در عسل های تقلبی قند‌های مصنوعی مشکلات زیادی را به همراه دارند.

یکی دیگر از مشکلات عسل های تقلبی در اسانس آن نهفته است. اسانس‌ها نقش مهمی در از بین بردن باکتری‌ها دارند این یکی از خواص اسانس‌ها است که در عسل‌های طبیعی نیز وجود دارد. اما مصرف بیش از اندازه اسانس‌ها می‌تواند باکتری‌های مفید موجود در دستگاه گوارش بدن را از بین ببرد و عملکرد طبیعی دستگاه گوارش را دچار اخلال کند.

مشکلات در دوران بارداری و شیر دهی:

در استفاده از عسل باید همیشه مراقب بود و انتخاب عسل اصل و طبیعی نکته مهمی است که در دوران بارداری باید به آن توجه کرد، علاوه براینکه نباید از عسل‌های خام در دوران بارداری و شیر‌دهی استفاده کرد از عسل‌های مصنوعی نیز نباید استفاده نمود.

این عسل ها با تداخلات هرمونی دوران بارداری را با مشکل مواجه می کند و می تواند ازطریق جفت، جنین را نیز تحت تاثیر قرار دهد، از طرفی می‌تواند دیابت دوران بارداری را تشدید کند.
عسل‌های تقلبی و مصنوعی ضررهای زیاد دیگری هم دارند برای مثال می تواند بیماری‌های تنفسی مانند آلرژی و آسم را تشدید کند و یا سبب بروز انواع حساسیت‌ها شود، بیماری‌های چشمی بوجود آورد، پیری زود رس وخستگی عمومی بدن را سبب شود و یا باعث میگرن وسردردهای شدید شود واسترس را افزایش دهد.

در انتخاب عسل درهنگام خرید باید بسیاردقت نمود، چراکه برخی از مواد دراندازه کم هم خطرناک ومضر هستند.امروزه برای بالا بردن کیفیت برنامه غذایی حتما باید عسل را دربرنامه روزانه خود قرار داد ،اما مطمئن شوید عسل‌های مصنوعی را به جای عسل اصل و باارزش استفاده نکنید.استفاده از راهکارهای ارائه شده برای تشخیص عسل‌های اصل و مراجعه به افراد و فروشگاه های مورداعتماد به شما کمک می کند ازاین ماده غذایی ارزشمند استفاده کنید ولذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *